piątek, 15 sierpnia 2014

W roli głównej: magnez

Jestem w 8. miesiącu ciąży i nie powiem, żeby było lekko. Od niedawna dopadają mnie skurcze łydek nad ranem, co jest naprawdę mało przyjemne. Zazwyczaj udaje mi się zareagować dość szybko i napiąć mięsień, zanim on sam postanowi coś z tym zrobić, niestety kilka dni temu mi się to nie udało i łydka promieniowała bólem przez kilka dni.

Wszystkie wyniki badań mam w porządku (tylko hormony tarczycy mają mnie w głębokim poważaniu, ale minimalnie, więc trzeba je będzie ustawić w najbliższym czasie), a suplementom diety mówię stanowcze NIE. Przyswajalność witamin i minerałów z tabletek sięga rzędu 5-10%, więc szkoda mi tak wątroby jak i pieniędzy. Z jedzenia natomiast 30-40%. Dla przykładu: moja bliska koleżnka, która obecnie jest miesiąc do tyłu za mną i bierze codziennie dwie garście leków witaminowych ma ciągłe niedobory czegoś, a ja z moją urozmaiconą dietą mam się całkiem dobrze. To tylko potwierdza moją teorię.

A zatem dopadły mnie skurcze. Brak mi magnezu. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 300mg tego pierwiastka na dobę, a kobieta w ciąży - aż 450! Gdzie go znaleźć?

  • w pestkach dyni - w 100g znajduje się 540mg magnezu
  • w otrębach pszennych - 490mg/100g
  • w kakale (ale tym gorzkim, prawdziwym) - 420mg/100g.
  • w zarodkach pszennych - 315 mg/100g
  • w migdałach - 270mg/100g
  • w kaszy gryczanej - 218mg/100g
  • w soi - 216mh/100g
  • w białej fasoli - 170mg/100g
  • w gorzkiej czekoladzie - 165mg/100g
  • w orzechach pistacjowych - 158mg/100g
  • w orzechach laskowych - 140mg/100g
  • w płatkach owsianych - 130mg/100g
  • w grochu i ciecierzycy - 124mg/100g
  • w szpinaku - 53mg/100g
  • w bananach - ok 65mg w jednym owocu
  • w makrelach i dorszach - 30mg/100g
Wystarczy, że włączymy powyższe produkty do naszej diety i wyrównamy pożądany poziom w organiźmie, a skurcze odejdą - sprawdziłam - działa! Moja znajoma biorąca suplementy diety z magnezem nadal się ze skurczami męczy. Dla mnie rachunek jest prosty.



Jednak magnez to nie tylko pierwiatek zapobiegający skurczom mięśni. Stabilizuje on funkcje układu nerwowego, usprawnia pracę mózgu, poprawia pamięć. Jest ważnym elementem procesu przemiany węglowodanów, białek oraz tłuszczy - warunkuje dostawę energii do wszystkich komórek naszego ciała.
Magnez jest także odpowiedzialny za właściwe działanie układu naczyniowo-sercowego - zapobiega chorobom serca oraz pomaga je leczyć. Dlatego też nie zaniedbujmy naszego menu i dbajmy by znalazł się w nim magnez.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz